Bi kupili rabljen električni avto? Strokovnjak: To je ena boljših odločitev

Kaj morate vedeti, če se odločate za nakup rabljenega električnega avtomobila? "To je ena boljših odločitev," pravi strokovnjak.
Poznavalec električnih avtomobilov meni, da je nakup rabljenega električnega vozila ena najboljših odločitev. Toda pri tem je dobro vedeti več stvari.
Električna vozila (EV) niso več ravno novost na cestah, so pa še vedno precej draga. Zato je nakup novega EV za mnoge precejšen zalogaj.
A če ljudi vprašate, ali bi kupili rabljen električni avtomobil, mnogi zavijejo z očmi in rečejo, da se ne bi upali tvegati, na BBC-jevem portalu Science Focus piše Quentin Willson, poznavalec avtomobilov.
"A nekaj jih bo reklo, da so to že storili ... in da je to najboljša odločitev, kar so jih kdaj sprejeli. Med njimi sem tudi sam," dodaja.
"Po 15 letih vsakodnevne vožnje z električnimi vozili, sedmih različnih modelih in 170.000 prevoženih kilometrih na izključno baterijski pogon imam precej jasno sliko," še piše in dodaja, da je šele pred kratkim doživel prvo popravilo električnega avtomobila, Tesle Model 3, ki ga ima že pet let in je z njo prevozil že 50.000 milj (več kot 80.000 kilometrov).
Okvare pri EV so redkejše
Nakup rabljenega električnega avtomobila je manj tvegan kot nakup vozila z motorjem na notranje izgorevanje, saj je precej manj stvari, ki bi lahko šle narobe.
V pogonskem sklopu EV je približno 20 gibljivih delov, v primerjavi z več kot 200 pri bencinskih ali dizelskih vozilih.
Sklopke, enote za upravljanje menjalnika, črpalke za gorivo, ventili za recirkulacijo izpušnih plinov ... seznam stvari, ki se lahko – in se pogosto tudi – pokvarijo pri vozilih z motorjem na notranje izgorevanje, je videti neskončen.
Medtem pa številne študije kažejo, da se električna vozila kvarijo redkeje kot avtomobili z motorji na gorivo.
Servis EV običajno vključuje menjavo kabinskega filtra, zamenjavo zavorne tekočine na tri leta in rotacijo pnevmatik zaradi enakomerne obrabe.
In to je skoraj vse – ker je v vozilu zelo malo delov, ki bi se obrabljali zaradi trenja.
"Ko enkrat razumete, kako mehansko preprosto je električno vozilo, postane jasno, na kaj morate biti pri nakupu pozorni," piše Willson.

Kaj morate vedeti o bateriji?
To je najpogostejša skrb pri nakupu rabljenega električnega avtomobila. A danes imamo že milijarde prevoženih EV kilometrov, ki kažejo, da je okvara litij-ionskih baterij zelo redka.
Večina EV ima osemletno garancijo za baterijo oziroma do 160.000 kilometrov – in če zmogljivost pade pod 70 odstotkov, je zamenjava brezplačna.
Sam sem vozil EV brez garancije, ki so imeli tudi 400.000 kilometrov in se še vedno dobro držali pri polnjenju in dosegu.
"Na cestah so celo bivši taksiji z električnim pogonom – nekateri z več kot 500.000 kilometri – ki še vedno delujejo in se polnijo brez težav," piše Willson.
Večina strokovnjakov se danes strinja, da bo baterija v električnem vozilu zdržala dlje kot karoserija samega avtomobila.
Organizacija Consumer Reports ocenjuje, da ima povprečen baterijski sklop življenjsko dobo okoli 320.000 kilometrov, medtem ko je študija podjetja Geotab, ki je zajela 10.000 EV, pokazala, da se zmogljivost baterije v desetih letih zmanjša za približno 10 odstotkov.
A tudi pri vozilih z motorjem na gorivo pride po desetih letih do izgube učinkovitosti zaradi mehanske obrabe.

Na kaj morate biti pozorni?
Prodajalci zdaj ponujajo certifikate o stanju baterije, številna EV vozila pa imajo tudi vgrajeno programsko opremo, ki omogoča lastniku, da to stanje preveri sam.
Če kupujete pri prodajalcu, zahtevajte certifikat; če gre za nakup od zasebnika, pa dajte preveriti kapaciteto baterije, svetuje Willson.
Vse okoli 90 odstotkov pomeni, da ima baterija še veliko življenja pred seboj – pri številnih modelih opažamo, da se degradacija celic po tej točki celo upočasni.
So pa izjeme: starejši nissan leaf je imel težave s hlajenjem baterije in hitreje izgublja doseg in kapaciteto kot druga EV.
Zgodnji renault zoe je imel težave z upravljanjem baterije, najstarejši smart EV pa so težko popravljivi.
Tudi najstarejši BMW i3 ima nekaj otroških bolezni, prav tako – po podatkih WhatCar – modeli MG4 in vauxhall corsa E.
Splošno pravilo: izogibajte se najstarejšim modelom EV, ki so sicer videti mikavno poceni, vendar so tehnološko precej zastareli.
Današnje baterije omogočajo daljši doseg, hitrejše polnjenje in boljšo programsko opremo.
Nekateri od teh starejših modelov imajo tudi priključke CHAdeMO, ki jih v številnih državah postopoma opuščajo – čeprav je mogoče kupiti adapterje za sistem CCS (Combined Charging System), ki je zdaj standard.
Če kupite vozilo iz leta 2017 ali novejše, dobite precej sodobnejšo tehnologijo.
Hibridi niso vedno dobra izbira
Opažamo prezgodnje odpovedi baterij pri hibridih, saj so njihove baterije zaradi pogostega polnjenja bolj obremenjene in se hitreje obrabijo.
Hibridi se izkažejo kot manj zanesljivi od baterijskih EV, saj imajo dva pogonska sistema – motor z notranjim izgorevanjem in baterijo – torej dvakrat več možnosti za okvare.
Poleg tega so dražji za vzdrževanje in njihov električni doseg je precej manjši – pri priključnih hibridih običajno le 30–60 kilometrov.
Mild in full hibridi pa večinoma vozijo na bencin in niso prava električna vozila.
Pri nekaterih EV so se sicer pojavile težave z vratci za polnjenje, polnilnimi vtiči in kabli, a gre za razmeroma redke primere.
Pred nakupom obvezno preverite delovanje priključka in vratc – vozilo priklopite na polnjenje in spremljajte morebitna opozorila na osrednjem zaslonu.
Prodajalca prosite, naj vozilo napolni do 100 odstotkov, preden pridete, in preverite, kakšen doseg je prikazan. Če je bistveno nižji od tovarniško navedenega, raje poiščite drug avto.
Večina EV izgubi nekaj dosega v hladnejšem vremenu, vendar bi moral biti doseg pri toplem vremenu blizu uradnim podatkom. Vozila s toplotno črpalko imajo v hladnem vremenu boljši doseg.
12-voltna baterija – tako kot pri bencinskih avtomobilih – lahko sčasoma oslabi, kar lahko vpliva na polnjenje glavne baterije in povzroči napake v programski opremi, zato jo je priporočljivo zamenjati na vsaka tri leta.

Preverite tudi obrabo podvozja
Poleg električnih težav preverite tudi obrabo podvozja – še posebej na vodilih in pušah prednjega vzmetenja.
Če se sliši kakšno ropotanje ali škripanje, povprašajte po razlogu. EV bi morali biti tihi in gladki pri vožnji.
Danes imamo na voljo obsežne globalne podatke o zanesljivosti EV – in izkazujejo se kot bolj zanesljivi od bencinskih ali dizelskih vozil.
Če imate možnost, namestite domačo polnilno postajo
In še nekaj zelo pomembnega pred nakupom – če imate možnost, si namestite domačo polnilno postajo.
Tako boste lahko polnili svoje EV vozilo čez noč po ugodni tarifi.
Ne glede na to, kako polnite svoje rabljeno EV, bo to precej ceneje kot zasoljeni zneski, ki ste jih do zdaj plačevali za gorivo, članek zaključuje Willson.
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje